دنیای اطلاعات

دروازه تهران

سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۰۸:۰۰ ب.ظ

یکی از دیدنی های قزوین دروازه تهران نام دارد که از بناهای مربوط به دوره قاجاریه می باشد . این دروازه در انتهای خیابان تهران قدیم (میدان هاشمی) قزوین قرار دارد . دروازه تهران قدیم در بیرون شهر قزوین ساخته شده بود و در سال 1347 خورشیدی مرمت و کاشی‌کاری شد. در گذشته مردم و وسایل نقلیه از زیر طاق بزرگ آن رفت و آمد می‌کردند اما امروزه در میان میدان هاشمی ، درون شهر قزوین قرار دارد .

قزوین در قرن سوم هجری 7 دروازه داشته است که همگی دروازه وردی شهر بوده اند . در دوران قاجار به 9 دروازه رسیدند. پنبه ریسه، راه (درب) کوشک، شیخ‌آباد، رشت، مغلاوک، خندقبار، شهزاده حسین، مصلی و تهران نام های آنها بودند که تنها دروازه تهران و کوشک از آن ها باقی مانده است و 7 تای دیگر ویران شده اند .

دروازه تهران یک سردر اصلی و دو راه ارتباطی دارد . ورودی اصلی آن‌ها دارای رسمی‌بندی و کاسه‌بندی است. سر در میانی عرض و ارتفاع بیشتر و قوس تیزتری دارد . دروازه 8 گلدسته دارد . دروازه تهران کاشی کاری های بسیار زیبایی دارد و سفرنامه نویسان از آن همواره نام برده اند .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی